Vanaf 2009 mogen er enkel nog dieselwagens met roetfilter verkocht worden. Dat heeft staatssecretaris voor mobiliteit Etienne Schouppe verklaart. Aanleiding was dat de VAB vaststelde dat in ons land nog altijd vier op de tien dieselwagens verkocht worden zonder roetfilter.
Weeral hinkt België achterop in noodzakelijke en te trage maatregelen.
De jarenlange verdieseling van onze wegen is een puur financieel gestuurde maatregel die destijds door kortzichtige beleidsmakers werd genomen. Ook toen wist men al af van fijn stof maar negeerde men het probleem gewoon. Waarom moeten wij nog minstens één jaar wachten tot nieuwe dieselwagens verplicht een roetfilter moeten hebben als dit vb. in Nederland wel onmiddellijk kan worden ingevoerd. En waarom worden er niet meer maatregelen genomen om het dieselrijden financieel te ontmoedigen? Het is een wetenschappelijk feit dat fijn stof onmiddellijk oorzaak is van vele ziekten en letterlijk doden maakt! Als astmapatiënten ademen wij ook graag in de toch soms al iets lastigere zomer. En niet te vergeten dat niet alleen maar astma patiënten het slachtoffer zijn van deze veel te trage maatregelen. Als een huis in brand staat stel je de bluswerken toch ook niet uit tot volgende maand? Klaarblijkelijk heeft de auto-industrie een machtige lobby, ook op Europees niveau, want Europa verplicht pas roetfilters vanaf 2011. Misschien hoog tijd dat wij ook eens een lobby in het leven roepen, of misschien moeten we naar Amerikaans model (zie de tabaksprocessen) zulks wanbeheer gerechtelijk aanklagen?