Geurmarketing,

U heeft het misschien zelf al eens gemerkt tijdens het winkelen. Een aangename fruitige geur verwelkomt je in die ene leuke boetiek. Of beter nog, u heeft het niet bewust gemerkt want dat is alvast één van de redenen waarom geurmarketing een sterke groei kent. Het onbewust beïnvloeden van ons koopgedrag. De overgrote meerderheid van de commerciële communicatie vandaag richt zich op onze ogen of oren. Onze andere zintuigen, tast, smaak, worden meestal minder geviseerd door de marketing. Nochtans wordt een belangrijk deel van onze emoties bepaald door wat we ruiken.
In de strijd om de consument is geur een krachtige verleider, die bepaalt wie en wat we wel of niet mogen. Geur stuurt ons op een verborgen vaak onbewuste manier. Waar het lekker ruikt, voelen we ons goed. Waar we ons goed voelen, verblijven we langer. Waar we langer verblijven, geven we meer uit. Of krijgen we zin om dat bepaalde iets te consumeren.
Geurmarketing is een vorm van zintuiglijke marketing waarbij een product- of merkbeleving en de totale beleving tijdens het winkelen geoptimaliseerd worden door een aangename geur te verspreiden. Een nieuwe marketingdiscipline die in ons land nog in haar kinderschoenen staat. Onderzoek in deze nieuwe discipline toont aan dat dit op het onbewuste inspelen bij de consument wel degelijk loont. Enkele voorbeelden van geurmarketing: bij Mediamarkt waar op de klachtendienst “een rustgevende reuk” verspreid wordt, of waar de dvd players ruiken naar “hi-tech geur”. Nike ging dan weer bloemengeur verspreiden om de verkoop van sportschoenen te verhogen, en met succes.
Maar is deze nieuwe toepassing van marketing geen bedreiging voor de consument? Het is tenslotte een vorm van onbewust manipuleren van de argeloze shopper. Is dit ethisch wel verantwoord? Is er geen gezondheidsrisico? Want geur is vaak al genoeg om mensen die allergisch zijn voor dat specifieke allergeen een ernstige allergische reactie te doen uitlokken. Iemand met een zware allergie voor noten kan , al is het soms moeilijk, vermijden dat hij ongewild noten consumeert. Maar een geur vermijden is onmogelijk. Het moment dat je de geur waarneemt is het immers reeds te laat. Aangezien je visueel niet kan vaststellen of een bepaalde geur aanwezig is.
Waarom kan men allergische reageren op geur? Een allergische reactie is steeds een overgevoeligheidsreactie van het immuunsysteem op eiwitten of proteïnen. Deze zijn klein genoeg om zich te verplaatsen in hele kleine partikels via de lucht. Dat kan bijvoorbeeld al door het openscheuren van een verpakking, bij het koken van voedsel of bij geurmarketing via het verspreiden met dispensers. Deze deeltjes worden dan geïnhaleerd of komen op onze huid terecht. Bij een persoon die allergisch is voor dat specifieke allergeen ontstaat een allergische reactie die kan gaan van jeuk, astma tot anafylactische schok. Ook al is de blootstelling aan het allergeen minimum toch kan de reactie zeer ernstig zijn.
Aangezien er risico’s verbonden zijn voor de gezondheid van mensen met allergie pleiten wij op zijn minst voor een waarschuwingslabel aan de ingang van handelszaken waar men geurmarketing toepast. Maar ook voor de gewone consument lijkt het ons fair om deze te informeren dat men deze marketingtechniek toepast.

Bronnen:
http://www.desmyttere.be/nl/nieuws/geurmarketing-is-de-ultieme-verborgen-verleider/
Geurmarketing
http://www.begeuren.be/begeuren/geurmarketing/

Home


http://www.maenhout-nv.be/nl/Default.aspx
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Consument/article/detail/1476615/2012/07/27/Frisse-geurtjes-in-winkel-doen-ons-meer-kopen.dhtml

Open brief aan de marketeers:

Geachte,
Als belangenorganisatie voor mensen met allergie maken wij ons zorgen over de door u verkochte communicatieoplossing: geurmarketing.
Het is immers zo dat mensen een allergische reactie kunnen vertonen op geuren, deze reacties kunnen mild maar ook zeer ernstig zijn.
Kan u ons aantonen dat uw ‘geur’ producten veilig zijn voor mensen met een allergie en zou u zich kunnen vinden in een label dat mensen informeert voor de toepassing van geurmarketing aan de ingang van de winkel waar deze van toepassing zijn.
Op deze manier is de allergische klant geïnformeerd over het mogelijke risico.
Graag uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Allergienet vzw

Geef een reactie